FAQ: Mijn Xbox 360 is stuk, wat moet ik doen?!

Aangezien er veel vragen worden gesteld in dit artikel dat ik schreef naar aanleiding van het overlijden van m’n eigen Xbox 360, heb ik besloten om eenFAQ (Frequently Asked Questions) artikel te maken over wat je moet doen om je Xbox 360 zo snel mogelijk gerepareerd terug te krijgen. Let op, de antwoorden zijn gebaseerd op mijn eigen ervaring van enige tijd geleden, inmiddels kan de procedure anders zijn, laat me je ervaringen weten zodat ik dit artikel up-to-date kan houden, thanks!

  1. Waar vind ik de Xbox support pagina?
    Op http://www.xbox.com/nl-NL/support/contact/
  2. Er knipperen3 rode lampjes op mijn Xbox 360, wat moet ik doen?
    Je heb het befaamde Red Ring of Death probleem, je Xbox zal moeten worden gerepareerd, zie hier voor meer informatie.
  3. Kan ik problemen ook zelf oplossen?
    Je kunt het natuurlijk altijd proberen, zoeken naar oplossingen kan op Microsoft’s Xbox Knowledgebase: http://support.microsoft.com/xboxconsole?cid=C_43998
  4. Kan ik het Red Ring of Death probleem zelf op lossen?
    Je kun natuurlijk de Towel fix gebruiken zoals ik heb beschreven in dit artikel, maar deze fix is zeker niet blijvend. Er bestaat ook nog zoiets als een X-Clamp fix, hiervoor moet je Xbox open maken en de koeling van de CPU en GPU anders vast maken. Ik heb dezeX-Clamp fix ook geprobeerd en het heeft bij mij niet gewerkt.
  5. Krijg ik een Nederlands sprekend iemand aan de telefoon wanneer ik bel?
    Ik weet niet of er ook Nederlands sprekende supportmedewerkers zijn, toen ik belde (inmiddels weer een aantal maanden terug) was het hele gesprek in het Engels. Update: Jochem meld in de comments dat hij tot 2x toe gewoon in het Nederlands is geholpen.
  6. Moet ik perce bellen?
    Nee, tegenwoordig kun je je XBox ook registreren via deze pagina: https://service.xbox.com/ ik heb hiermee geen ervaring en weet ook niet hoe de procedure hier verder is, mocht je hier ervaring mee hebben laat het me dan even weten!
  7. Wat wilt Microsoft van mij weten wanneer ik mijn Xbox wil laten repareren?
    De support medewerker gaat eerst proberen wat generieke troubleshooting te doen (voeding controleren etc.) Wanneer deze medewerker besluit dat de Xbox moet worden gerepareerd willen zij het volgende weten: Het serienummer van je Xbox, Naam, Adres, Telefoonnummer en E-mail adres.
  8. Als mijn Xbox 360 moet worden gerepareerd, moet ik deze dan zelf opsturen?
    Nee, Microsoft stuurt op een afgesproken tijd een postorderbedrijf (ik meen UPS) om je Xbox op te halen.
  9. Hoe moet ik mijn Xbox 360 verpakken?
    De supportmedewerker zal je vertellen dat je hem niet in de originele Xbox doos moet doen (tenzij je graag wilt dat hij gestolen word), ook moet je hem helemaal kaal opsturen, dus zonder voeding, controllers, harddisk en check ook even of er geen game in je drive is blijven steken!
  10. Moet ik nog iets van een adres op de doos schrijven?
    Nee, de gene die je Xbox komt ophalen heeft labels die op de doos worden geplakt.
  11. Hoe lang ben ik m’n Xbox kwijt?
    De tijd dat je de Xbox kwijt is varieert sterk, mijn ervaring is 3 tot 6 weken, Jochem meld in de comments dat hij hem binnen 5 werkdagen weer terug had.

Heb je nog meer vragen of aanvullingen? Laat een reactie achter!

27 thoughts on “FAQ: Mijn Xbox 360 is stuk, wat moet ik doen?!

  1. Jochem says:

    Ik weet niet of er ook Nederlands sprekende supportmedewerkers zijn, toen ik belde was het hele gesprek in het Engels.

    Dan doe je toch iets fout. Mijn Xbox 360 is twee keer kapotgegaan en in beide keren kreeg ik gewoon een Nederlandse medewerker aan de lijn.

    Mijn ervaring is 3 tot 6 weken.

    Vorige week Xbox 360 opgestuurd (maandag), omdat hij krassen maakte, en vrijdag was ie alweer terug. Maar het aantal weken dat ie weg is varieert inderdaad nogal.

  2. @Jochem, ik heb voor het laatst zo’n 3 maanden terug gebeld, gewoon naar het Nederlandse support nummer… anyway thanks voor je reactie, ik heb het artikel bijgewerkt!

  3. Dennis says:

    Mijn Xbox kreeg dus vanmorgen de beruchte 3 rode lampjes.
    Ik bel de support lijn en krijg te horen dat hij moet worden opgestuurd(alles in het nederlands). Je krijgt labels via de email of post toegestuurd(eigen voorkeur). Hij wordt opgehaald op een datum en tijdstip dat je zelf uitkomt. je moet bellen naar een nummer die je krijgt bij de email. De nederlands sprekende man aan de telefoon zegt dat hij binnen 15 werkdagen(3 weken) weer bij mij in de kast staat en klaar is om te spelen.

  4. arsa says:

    ik ben NU bezig met de Towel fix.. en nu nog hopen dat ie het strax nog doet. Maar ik denk wel dat ik hem zowiezo opstuur.

  5. Niels 2 says:

    jaja, een nieuw gezicht;p

    Ik zat zo is te zoeken op rrod ( zelf nog niet gehad), en jullie zeiden iets van 1e, 2e en 3e generatie. Waaraan kan je zien welke generatie het is? Ikzelf heb een xbox 360 pro en net krappe 2 maanden geleden gekocht met 60 gb geheugen zeg maar, is dit dan de 3e generatie???

  6. patrick says:

    mijn x box 360 is ooit een x gejat en volgens mij heeft iemand hem alleen probeer ik achter de serie nummer te komen dat i op mijn naam staat hoe kan ik dat terug vinden gr patrick

  7. Lozan II says:

    Hallo allemaal,

    M’n 360 is nu voor de 3de maal kapot, de ring of death. Helaas is deze keer mijn garantie toch echt verlopen. Ga nu de X-Clamp fix maar uit proberen. Hoorde dat het laten maken 87 euro kost, dat levert hij 2de hands niet meer op en een nieuwe kopen vind ik nu zonde, ik wacht liever een eventueele nieuwe versie af bij Project Natal. Iemand nog tips voor de X-Clamp fix?

  8. Hoi Lozan,

    Ik heb zelf ook geprobeerd een X-Clamp fix uit te voeren, dat werkte bij mij niet… ik heb toen een nieuwe arcade gekocht en mn hardeschijf etc. overgezet ;)

  9. Beste Lozan II en anderen.

    ik heb ook een xbox met een RROD gehad. natuurlijk was de garantie
    al verlopen, dus heb ik het zelf geprobeerd op te lossen. op verschillende
    sites waaronder youtube staan zeer duidelijke handleidingen hoe je dit
    probleem zelf kan oplossen. ik heb dit gebprobeerd, en het is gelukt!!

    even een paar tips:

    1. koop geen setjes voor het fixen van RROD!!
    deze zijn meestal overbodig en veel te duur.

    2. zorg voor een goede voorbereiding
    (juist gereedschap en kennis zijn altijd handig)

    3. kijk soms even op mijn website! ik denk dat ik een
    (duidelijk) artikel ga schrijven. ook voor beginners
    over het fixen van de RROD!

    ik hoop dat ik jullie hiermee geholpen heb!!
    Mvg Stefan Petter

  10. barbara visser says:

    Hallo.wie kan mij helpen,we hebben voor de kids een xbox 360 gekocht,nu hebben ze met sinterklaas spelletjes gekregen en wat doet dat ding hij maakt er diepe krassen in en nu doet geen enkel spel het meer,HOE KAN DIT,hij start sommige spelen wel op en dan hoor je ook een raar geluid en vervolgens weer een spel naar de knoppen geholpen,wie helpt ons met een antwoord?????gr Barbara Visser

  11. Mitchel says:

    Hallo .

    mijn xbox360 is stuk . Krijg steeds rode cirkel aan het branden wil hem graag laten maken .
    Laat even iets van jullie horen ..

    Groetjes Mitchel

  12. Mitchel says:

    uuh en het artikelnummer is wat achter op de xbox zit geplakt enso..?

    want een vriend van me zij anders stuur hem op via microsoft want ring of death is een fout van microsoft en dn kan je hem via UPS laten ophalen . GRATIS en laten proberen te maken ..

    Laat me snel even weten ..

    groetjes mitchel ..

  13. @Mitchel, wij zijn niet van Microsoft zelf, en kunnen je hiermee niet verder helpen. Je moet contact opnemen met Xbox Support zoals beschreven boven aan deze pagina, suc6!

  14. paul says:

    goeie middag,

    ik heb een vraag:

    ik krijg geen beeld maar heb wel geluid dus ik een nieuwe kabel aangeschaft nu doet hij het zo nu en dan en dan krijg ik allemaal rare kleuren en houdt hij er weer mee op wat kan dat zijn en wat moet ik doen?

    met vriendelijke groet paul

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>